Wielerspecial (deel 3): herstel

Dit blog is onderdeel van een 3-delige wielerspecial over hoe jij als wielrenners je sport nog mooier kunt beleven. In deel 1 heb ik 5 tips gegeven over hoe jij jezelf goed kunt voorbereiden op een rit. In deel 2 heb ik 5 tips gegeven over hoe je het meeste kan halen uit de rit. In dit derde en tevens laatste deel geef ik tips over hoe je optimaal hersteld na een mooie rit of pittige training.

Wielerspecial deel 3 herstel

Tip 1. Voeding

Na een lange rit in de zon is het zo lekker om neer te ploffen met een koud biertje. Echt verstandig is dat niet. Althans, niet als je snel wil herstellen van de rit. Je lichaam heeft net een flinke klap gekregen door heel intensief of urenlang op de fiets te hebben gezeten. Al het bouwmateriaal dat nu binnenkomt wordt het liefst gebruikt om te herstellen. 

Alcohol zorgt er voor dat je lichaam moet omschakelen. In plaats van te herstellen gaat het nu eerst de alcohol opruimen. Het herstel wordt daarmee uitgesteld. Daar staat echter tegenover dat de suikers in een biertje wel een prettige aanvulling zijn. Zolang je dus niet de volgende dag weer zo’n inspanning wil leveren is er dus niets mis met een biertje na afloop. Voor mij een reden om dat biertje niet te drinken en voor een herstel shake met eiwitten, suikers en elektrolyten te gaan. Minder lekker, maar ik voel me fysiek na een paar uurtjes weer veel beter. Lekker, want het is meestal zo dat er de volgende dag weer een intensieve inspanning op de planning staat.

Gratis e-book:
4 shortcuts voor wielrenners!

Geen lange verhalen, geen recepten uit de tijd van Zoetemelk of Raas. Echte shortcuts, waarmee jij zonder moeite een betere wielrenner kan zijn.

E-book: 4 shortcuts voor wielrenners

Tip 2. Verzorging

Nadat je het eerste vocht weer hebt aangevuld is het tijd om de rest van het lichaam aan te pakken. Het is belangrijk om niet te lang in je (natte) fietskleding rond te blijven lopen. De vieze bacteriën die zich verzameld hebben op je huid en in de kleding kosten relatief veel energie om op te ruimen. Energie die niet die jouw lichaam niet kan gebruiken om te herstellen. Snel even douchen is dus wel aan te raden zodat je daarna je spieren kunt verzorgen.

Op mijn benen te verzorgen gebruik ik vaak Cool Azul Sportgel << LINK >> of Ortho Sport Massage Olie << LINK >>. Cool Azul zorgt ervoor voor een heel prettige verkoeling van de spieren en zorgt voor hydratering van de huid. Heel fijn om op het gemak te herstellen. De massage olie zorgt ervoor dat de doorbloeding extra gestimuleerd wordt zodat de cellen hun afval goed kunnen afvoeren. Ik laat het afhangen van de type rit die ik heb gemaakt voor welke ik kies. Maar stiekem gaat mijn voorkeur uit naar de Cool Azul, ook omdat het verkoelende effect zo lekker is. 

Tip 3. Rust of actief herstel

“De tour wordt gewonnen in bed”, de gevleugelde uitspraak van Joop Zoetemelk. Als je je lichaam zo hebt uitgewrongen dan is het belangrijk om ook de tijd te nemen voor herstel. Als je normaal 6 a 7 uur per nacht slaapt is het verstandig om daar minstens een uurtje aan toe te voegen na een lange rit. Dat is een gewoonte die ik zelf maar moeilijk vind om aan te leren. Maar ik merk wel dat het echt werkt. Je lichaam heeft de tijd nodig om de herstelwerkzaamheden uit te voeren.

Een goede nachtrust combineer je het beste met actief herstel de volgende dag. Al ga je maar een half uurtje even lostrappen dan breng je dezelfde spieren even in beweging en help je de doorbloeding weer even op gang. Misschien is het in het begin wat straf maar als je terug bent zul je je wel beter voelen.

Tip 4. Materiaal

Je hebt gegeten en gedronken, gedouched en jezelf goed verzorgt. Tijd om je materiaal schoon te maken. Een goede gewoonte is om dat zo snel mogelijk te doen omdat de vuiligheid dan nog relatief eenvoudig te verwijderen is. Wat gebruik jij om je fiets schoon te maken? Ik gebruik Thieves Household cleaner voor het frame, wielen, stuur en zadel. Voor de bewegende onderdelen gebruik ik een doek met wasbenzine. Het vuil valt gewoon van de ketting en tandwielen af. Even met een borsteltje tussen de tandwielen en derailleur en je kunt de volgende dag weer schoon opstappen.

Naast de fiets maak ik altijd even mijn helm en schoenen schoon door er een doekje over te halen met Thieves. Met hetzelfde schoonmaakmiddel heb ik ook een spray gemaakt om de binnenkant van mijn schoenen mee in te spuiten. De antibacteriële werking zorgt ervoor dat er geen vieze geurtjes ontstaan. En om diezelfde reden zorg ik er natuurlijk voor dat de kleding snel de wasmachine in gaat.

Afsluitend

Deze 4 tips zorgen ervoor dat ik altijd weer fris kan starten aan een volgende rit. En ik zal eerlijk zijn, ik laat mijn sportkleding ook wel eens liggen of maak mijn fiets ook niet altijd direct schoon. Maar toch, het zijn het wel de best practises waar ik snel een gewoonte van ga maken.

Ik hoop met deze serie blogs dat ik jou als wielrenner heb geholpen om nog meer van de sport te genieten. Laat het mij weten als je zelf ook tips hebt die ik nog kan kan delen. En volg je Real Men Essentials nog niet? Neem dan eens een kijkje op het Instagram account of schrijf je in voor de nieuwsbrief. Daar deel ik af en toe nieuwe blogs, nieuwe producten of een aanbieding. 

Hieronder vind je een aantal producten uit de shop die ik zelf graag gebruik.