Wielerspecial (deel 1): 5 tips voor een goede voorbereiding

Als fanatieke sporter met een zwak voor de racefiets vond ik het tijd om een blog serie te schrijven over hoe jij als wielrenner je sport nog mooier kunt beleven. In dit deel gaat het specifiek over de voorbereiding. 

5 tips voor iedere wielrenner: deel 1 voorbereiding

Iedere wielrenner beleeft zijn sport anders. Waar de een fanatiek de wekker op 5 uur heeft staan om optimaal van de longest day gebruik te maken, rijdt de ander het liefst een keer per week zijn vaste rondje. Toch geldt voor beiden dat een goede voorbereiding veel verschil maakt in de beleving. Het kan zoiets eenvoudigs zijn als een fijne bidon of een goed gewikkeld stuurlint.

Waar kan een goede voorbereiding jou nu echt helpen bij een goede beleving van de sport? In dit blog benoem ik 5 onderwerpen waarmee ik beter voorbereid op mijn fiets spring.

Gratis e-book:
4 shortcuts voor wielrenners!

Geen lange verhalen, geen recepten uit de tijd van Zoetemelk of Raas. Echte shortcuts, waarmee jij zonder moeite een betere wielrenner kan zijn.

E-book: 4 shortcuts voor wielrenners

Tip 1. Materiaal

Zorg jij voordat je vertrekt altijd dat je banden de juiste bandenspanning hebben? Als je lekker ontspannen op je fiets wil zitten dan is het wel handig als je materiaal goed is voorbereid. Zelf neem ik altijd een extra bidon mee met daarin bandenlichters, een of twee extra bandjes en wat gaspatronen. Zo verzeker ik mezelf dat ik mijn vrouw niet hoef te bellen als ik op 80 kilometer van huis lek rijd.

Schoon materiaal is ook prettig bij vertrek. Al was het maar mentaal, een schone fiets voelt gewoon beter. En het gezegde luidt niet voor niets, een schone fiets is een snelle fiets! Zelf maak ik het stuurlint en zadel schoon met een anti-bacteriële spray. Zo voorkom je dat je bij een volgende rit met je schone handen in het vuil en potentiële ziekmakers grijpt.

Tip 2. Brandstof

Wat eet jij voordat je vertrekt? En wat neem je mee? Zeker als je een wat langere rit gaat maken is het belangrijk om goed voorbereid op pad te gaan. Omdat ik vaak in de ochtend vertrek probeer ik zeker 1 of 2 koppen koffie te drinken voor ik ga. Gewoon omdat het lekker is. Als echte broodeter ontbijt ik voor een wat langere rit graag met 4 of 5 zoetbelegde boterhammen, bijvoorbeeld jam of appelstroop. Er zijn ook veel fanatieke sporters die zweren bij een bord havermout. Het liefst een ‘overnight oat’ waarbij de avond ervoor de havermout in de melk of yoghurt al klaar wordt gezet in de koelkast. Ga ik binnenkort toch ook eens proberen.

Tijdens een rit heb ik soms een tussenstop gepland bij een benzinepomp om even wat calorieën te tanken. Maar meestal probeer ik alles mee te nemen. Voor een rit van bijvoorbeeld 4 uur is dat ook prima te doen. Ik neem dan in mijn bidons (3x750ml) een iso dranken als vaste voeding bijvoorbeeld een ontbijtkoek of fruit koek. Gemakkelijk om mee te pakken en effectieve brandstof tijdens de rit.

Tip 3. Maak je routes vooraf

Wat is er nou mooier dan fietsen op plekken waar je anders nooit komt? Maar hoe kom je daar als wielrenner en hoe vindt je nou dat ene mooie paadje? Apps!

Er zijn apps in overvloed die je daarmee kunnen helpen. Ik heb geen vergelijkend onderzoek gedaan naar de beste app maar zie wel dat er veel ontwikkeling gaande is op dat vlak. Ik hoor goede verhalen over de app Komoot maar heb hem nog niet geprobeerd. Strava biedt, als je inlogt op de website, een manier om routes te bouwen. Maar het kan ook met bijvoorbeeld Google Maps of Afstandmeten.nl. 

Zeker als je zo’n mooie Wahoo op je stuur hebt gemonteerd dan is het vinden van de route geen enkel probleem als je hem goed hebt voorbereid. Ook verschijnen er steeds meer sporthorloges met GPS ingebouwde navigatie. Dit jaar kreeg ik een update op mijn Garmin Tri horloge waarmee ik routes (of in Garmin termen, ‘koersen’) kan volgen. Heel tof!

Tip 4. Luister een podcast (over wielrenners)

Zelf kan ik uren in het zadel genieten van de rust en geluiden uit de natuur (en m’n gehijg, knarsende ketting en bonkende slapen bij een felle inspanning). Maar als je dat nou zat bent of graag iets hebt om naar te luisteren, dan zijn de afgelopen jaren behoorlijk wat podcasts gelanceerd door wielrenners over wielrenners, maar altijd met wielrennen als belangrijkste onderwerp. Alleen in Nederland wordt er al genoeg geproduceerd om mij wekelijks te voorzien van veel wielerpraat, zelfs nu er geen wedstrijden worden gereden.

Overigens wil ik hier wel benadrukken dat het uiteraard veiliger is om zonder muziek of ander geluid in je oren op de fiets te zitten. Je sluit je toch af voor het verkeer om je heen. Met name achteropkomend verkeer kan nogal schrik aanjagen of voor irritatie zorgen als je te laat aan de kant gaat. Als je besluit er toch gebruik van te maken dan kun je misschien beter zo’n koptelefoon nemen met bone conduction. Dan sluit je je oren niet af.

Tip 5. Doe een fietsmeting

Last, but not least! Je denkt misschien goed op je fiets te zitten maar ondertussen heb je na een uurtje trappen toch al wel last van je onderrug of beginnen je bovenbenen al wat zwaar te worden. Als je nog nooit een fietsmeting hebt gedaan dan is het de moeite en het geld zeker waard. Daar ga je als wielrenner maar ook daarbuiten veel profijt van hebben.

Je kunt bij zo’n meting uiteraard voor de meest aerodynamische houding kiezen of voor een houding waarin jij de meeste kracht overbrengt. Mijn advies is echter, ga eerst eens comfortabel op je fiets zitten. Ook als je al jaren gebruik maakt van dezelfde fiets kan het toch een groot verschil maken. Op mijn Aero fiets heb ik dit jaar een TT stuur gezet en direct een fietsmeting gedaan. Wat direct duidelijk was, de hele fiets en houding moesten worden aangepast. Ik ben er blij mee, want tijdens de triatlon volgend jaar zit ik 180 km op mijn tijdritfiets.

Er zijn steeds meer bedrijven die een fietsmeting aanbieden, de wat grotere fietsenwinkels bieden het tegenwoordig in een pakket aan als je een nieuwe fiets afneemt. De kosten hiervoor zijn nogal verschillend dus bedenk vooral wat je eigen verwachtingen zijn voordat je een pakket afneemt.

In deel 2: tips voor tijdens de rit

In deel 2 van dit drieluik schrijf ik over wat ik doe om mijn rit leuker, makkelijker of prettiger te maken. Hou mijn blog dus in de gaten of laat je e-mailadres achter dan stuur ik je een e-mail.

Laat het mij weten als je zelf ook tips hebt die ik nog kan kan delen. En volg je Real Men Essentials nog niet? Neem dan eens een kijkje op het Instagram account of schrijf je in voor de nieuwsbrief. Daar deel ik af en toe nieuwe blogs, nieuwe producten of een aanbieding. 

Gratis e-book:
4 shortcuts voor wielrenners!

E-book: 4 shortcuts voor wielrenners

Geen lange verhalen, geen recepten uit de tijd van Zoetemelk of Raas. Echte shortcuts, waarmee jij zonder moeite een betere wielrenner kan zijn.